BÍLÁ NEBO ČERNÁ?

Která je víc?

V Barceloně je muzeum Juana Miróa. Kdysi jsem tam vzala Fredyho, neb jsem si myslela, že pro něj bude skousnutější než Picasso. Nebyl. Tenkrát mu bylo 11 a zaujaly ho jen óbrtapiserie a jeho podpis. Ten hledal na každém kroku.
Mně se dneska vybavil jeden obraz… takovej velkej, přes celou stěnu. Byl bílej, fakt celejbílej.
Stála tam tenkrát nějaká tlupa s průvodcem, přifařila jsem se a poslouchala. Výklad se nesl asi v tomhle stylu:
Co vidíte?
Odpověď: Velké bílé plátno.
 Podívejte se prosím znova. Opravdu vidíte jen velké bílé plátno?
Odpověď: Ano. Ano. Nebo… počkejte… tamhle dole, dole v rohu, tam je nějaká špína. Černá tečka, nebo co. Jojo, je to černá tečka. Aha?
 A jak se tam ta černá tečka dostala?
No odpovědi si nepamatuju, ale vysvětlení ano… představte si, že tohle plátno neni ve skutečnosti vůbec bílý. Bílou je jen přetřený. A to poctivě. 
Proč? 
Aby neprosvítal základ. 
Ten základ je černý, temný. 
Miró nejprve pomaloval plátno černou. 
Úplně celé. 
A pak na černou nanesl bílou. 
Je koukatelnější…
Bílá nikomu nevadí.
A tý černoty si vlastně nikdo nevšimne. Je zamazaná…

Bohuna

Sdílet

Facebook
LinkedIn
WhatsApp